...:::    ســوال ها    :::..
...:::    ســوال ها    :::..

...::: ســوال ها :::..

آیا هیچ آدم عاقلی تمام ورودی‌های آب به یک دریاچه را مسدود می‌کند؟!


 آیا هیچ آدم عاقلی تمام ورودی‌های آب به یک دریاچه را مسدود می‌کند؟  باید بگویم که کشور ما در خصوص دریاچه اورمیه این کار را کردیم. امروزه ۱۰۳ سد نفس دریاچه ارومیه را بریده است! 

این موضوع ضرب‌المثل فارسی «بر سر شاخه نشستن و بن بریدن» را در ذهن من تداعی می‌کند.

 ایالات متحده امریکا برای نجات تالاب «اورگریند» که در آن تمساح معروف آمریکایی پرورش می‌یابد، سد «اورگریند» را تخریب نمود. در آلمان سد عظیم "اور بلیت" را که منجر به خشک شدن تالاب بزرگی شده بود تخریب کردند. اینها فقط نمونه‌ای از تجربه جهانی در این زمینه است.

 در حال حاضر دریاچه اورمیه در بدترین وضعیت ۱۰۰ سال گذشته قرار دارد و از سال ۷۵ به بعد نزدیک به  ۳۰ میلیارد مترمکعب آب از دست داده‌ایم و تنها نزدیک به ۲ میلیارد مترمکعب آب باقی مانده که این مقدار، نزدیک به ۶ درصد از کل آب دریاچه اورمیه است.


ﻓﺎﺟﻌﻪای ﮐﻪ ﺧﺴﺎراﺗﺶ از ھﺮ اﺧﺘﻼﺳﯽ ﺑﯿﺸﺘﺮ اﺳﺖ. ﮐﺴﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ آب ورودی ﺑﻪ درﯾﺎﭼﻪ ارومیه را ﺑﯽﻣﺤﺎﺑﺎ ﺑﺴﺘﻪاﻧﺪ در ﺑﺮوز اﯾﻦ ﻓﺎﺟﻌﻪ دﺧﯿﻞاﻧﺪ. 


 در هوای گرمی مثل ایران اگر روش‌های آبیاری و انتقال آب را اصلاح می‌کردیم و تکنولوژی‌های منسوخ قدیمی را کنار می‌گذاشتیم بهتر بود یا اینکه هی پشت سر هم سد می‌زدیم تا مثلا دریاچه‌ای مثل دریاچه ارومیه را خشک کنیم.


بد نیست که بدانید کشور ایران در حال حاضر سومین سدساز در دنیا است. ممکن است این رتبه‌بندی در نگاه اول جذاب به نظر   اما در واقع یک فاجعه زیستی را نوید می‌دهد.


...

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.